Workshop : We-Do 2.0

Welkom

Hieronder vind je alle uitleg, lesplannen en materialen die je nodig hebt om de workshop te voltooien. Alles heeft ook een printbare versie.

De workshop

De workshop baseert zich op snelheid en beweging. Het combineert een beetje wiskunde, met name snelheid berekeningen samen met programmeren in een speelse wijze met een doel en een verhaal.


Lesplan


Lesdoelen

De lesdoelen waaraan je zal werken binnen deze workshop. 

  • SErv3 Samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel.
  • SErv4 Bewust sociale rollen opnemen die zowel het individueel als het groepsbelang ten goede komen in diverse situaties en contexten.
  • IVoc1 Nieuwsgierig zijn naar en bereidheid tonen om het nieuwe te ontdekken en erover te leren.
  • IVoc2 Exploreren en experimenteren in de wereld rondom zich.
  • IVoc3 Onderzoeksvragen formuleren, naar een antwoord zoeken en bevindingen formuleren.
  • IVzv4 Specifieke strategieën inzetten om vragen, opdrachten, uitdagingen en problemen efficiënt aan te pakken.
  • MUgr2 Durven fantaseren en verbeelden.
  • Muge2 De muzische bouwstenen beleven, herkennen, onderzoeken en hanteren.
  • Meva1 Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen.
  • WDlw1 Inzien en vaststellen hoe men wiskunde en logisch denken kan gebruiken om problemen uit het dagelijkse leven op te lossen en daarbij waardering opbrengen voor wiskunde als dimensie van menselijke inventiviteit.
  • WDlw2 Wiskundige kennis en vaardigheden efficiënt en met inzicht hanteren.
  • WDlw4 Redeneren over wiskundige patronen en verbanden.
  • WDlw5 Wiskundige gegevens correct en nauwkeurig interpreteren en wiskundige redeneringen op verschillende manieren weergeven.
  • WDmm3 Schatten, meten en rekenen met maateenheden.

Printbare materialen

Dit is de leerkrachten handleiding, hierin vind je het lesplan, werkblaadjes, lesdoelen en handige tips voor het lesverloop.  

Dit is een werkblaadje waar de workshop naar verwijst. Hierin kan het groepje antwoorden verzamelen, reflecteren en hun bouwplan in tekenen. 

Videomaterialen

Dit zijn de instructies voor het maken van BRO (Beste Robot Ooit), de robot van Dr. Volt.

  • Bouw en programmeer deze robot.
  • Laat de robot mee doen in de race zodat de leerlingen Dr. Volt kunnen ''verslaan''.
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin